söndag 25 november 2012

Mjölkfri lasagne

Jag är förtjust i lasagne, speciellt min egen. I skolan smakade lasagnen luft och allt var segt och torrt. I vuxen ålder lärde jag mig att börja tycka om rätten och nu är det en favorit. När jag ammade min mjölkproteinallergiska dotter sörjde jag att alla mjölkprodukter försvann ur mitt liv. Efter sju månader utan mjölk och allt som är baserat på mjölk slutade jag med amning och upptäckte till min lilla sorg att även jag blivit allergisk. Nu har det gått mer än två år och vår matvardag här hemma är lite annorlunda men absolut inte sämre än tidigare.

Här bjuder jag er på receptet till min mjölkproteinfria lasagne. Det mesta är gjort på en höft, jag är inte speciellt deciliter-, matsked- eller graminriktad i köket. Kanske något mer vid bakning men inte när det kommer till matlagning.


Mjölkfri lasagne, 4 portioner

Köttfärssås
500 gram valfri färs (jag använder fläskfärs som är hälften Linderödsgris och hälften vildsvin)
1 stor gul lök, hackad
2 stora vitlöksklyftor, hackade
500 gram krossade tomater
2-3 msk tomatpuré
½ dl chilisås
olja att steka i
soja
½ grönsaksbuljongtärning
salt
svartpeppar
socker
chilipeppar
paprikapulver
currry
färsk basilika

Stek gul lök och vitlök mjuk i oljan i en stekpanna (stor sådan). Rör ner tomatpurén och stek ihop med löken. Blanda ner färsen och genomstek den. Häll i de krossade tomaterna, chilisåsen, buljongtärningen, sojan och krydda efter egen smak. Hacka färsk basilika (eller ta ur frysen) och rör ner i såsen. Låt puttra en lång stund så att alla smakerna går ihop ordentligt. Gör den vita såsen under tiden och sätt igång ugnen, 200 grader.

Bechamelsås
3 msk mjölkfritt margarin
½ dl vetemjöl
5 dl havredryck (mycket osäker på mängden, konsistensen får avgöra)
salt
vitpeppar
(socker)

Smält margarinet och pudra ner mjölet samtidigt som du rör ordentligt. Sänk värmen på plattan så att såsen inte bränner fast när havredrycken vispas ner. Späd i omgångar och vispa hela tiden så att det inte klumpar sig eller bränner fast i botten. Krydda efter egen smak och koka på låg nivå till mjölsmaken är borta.

Extra gott i lasagnen
Färska champinjoner, skivade
Zucchini, skivad

Plocka fram lasagneplattorna och den form du vill göra lasagnen i. Häll ner bechamelen i köttfärssåsen (det blir så mycket smidigare att blanda redan från början istället för att stå och kladda vid ihopläggningen). Lägg ett tunt lager sås i botten av ugnsformen, lägg lasagneplattor ovanpå och sen ett nytt lager sås. Varva med champinjoner och zucchini och fortsätt men se till att du har sås överst i formen när allt är slut. Skjuts in i ugnen i ca 35 minuter. Använder du färska lasagneplattor så får ugnstiden kortas ner med 15 minuter.

Hacka gärna lite färsk basilika och ställ fram i en skål på bordet när det är dags att äta. Det blir himla gott att strö örten över maten. Servera en god sallad vid sidan av.

Ät, njut och bli proppmätt. Jag saknar inte osten, har aldrig gjort när det gäller lasagne. Kom ihåg att göra lite som du själv vill med receptet, då blir det personligt gott.

2 kommentarer:

  1. Alla nöjda! Det är inte ofta. Det här blir en ny favorit. Tack! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att ni tycker om det! Varsågod, fortsätt att njuta.
      /Sandra

      Radera