onsdag 24 april 2013

Bo som vi, ett äventyr

Att bo som vi gör, mitt i naturen, ger en snabb tillfredsställelse när det suger i kroppen efter själslig näring. Ibland räcker det med att titta ut genom ett fönster. Andra gånger sätter jag mig på trappen med en kopp kaffe och låter ögonen vandra över åkrar, ängar och skog. Idag gick jag och barnen rakt ut i skogsdungen som ligger bakom det ena uthuset. Äntligen har våra vitsippor vågat slå ut! Massor med gröna blad och vita blommor bildar små mattor bland vissna löv och nedfallna grenar. Barnen kämpade sig fram och hade säkert varit nöjda med varsin machete i handen. Sonen hittade ett kranium från en ganska stor fågel och lite längre fram låg en gammal skosula. Dottern föste undan de små trädskotten som var alldeles perfekt uppväxta för att kunna fälla henne. När vi hade ett par meter kvar innan åkern tog vid trampade sonen ner sin stövel i ett hål i marken. Det verkar vara ett gammalt grävlinggryt. Kalabalik utbröt när jag sa det till barnen. Tänk om en stor och farlig grävling skulle komma utspringande! Med tanke på hur läskigt Findus tyckte att det var att möta en sån så var det inte alls konstigt att rädslan tog överhanden där i eftermiddags. Vi har läst "När Findus var liten och försvann" en sisådär femtio gånger.



Så väldigt enkelt det är att få vardagsäventyr när vi bor på landet. Rådjuren knaprar på våra äppelgrenar, hararna smaskar tulpaner, räven skiter på uppfarten, gladorna skriker högt över taket, husspindlarna får armhåren att resa sig på David Attenborough, trollsländorna kommer susande på varma sommarkvällar för att undersöka vad det är för färgglatt som sitter i trädgården, längs skogsbrynet bökar vildsvinsgänget upp goda rötter, och på åkrarna går de majestätiska hjortarna i sakta mak och tittar med nyfiken blick på våra äventyr.


Ja, så bor vi. Mitt i naturen och mitt i vardagsäventyret. Det blir sällan bättre än vi gör det. Idag var det bra. Blåsigt och spännande i en skogsdunge, en minut från ytterdörren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar