måndag 15 april 2013

Värmen

Jag saknade mössan när vi gick till bussen i morse. I eftermiddags saknade jag inget alls. 13 grader varmt, lite vind och väldigt skönt att vara ute. Sonen hämtades vid idrottsplatsen dit fritids gick direkt efter skolan var slut. Sonen hade så roligt att han helt glömde bort att äta mellanmål. När vi kom hem kändes det helt naturligt att stanna utomhus. Barnen gick direkt till sandlådan och tog varsin spade att gräva i jordhögarna med. De har kommit på tjusningen med geggamojja. Jag älskade att kladda med jord och vatten och sand och grus och annat som kom i min väg. Enkelt och spännande.


Sonen grävde upp ett par snödroppar och planterade dem i en plåthink han har. Han tycker verkligen om att plantera och få saker att växa. Dottern gick mest och gormade på mig. "Mamma", hit och "mamma", dit. Hon gungade på den vanliga gungan och lyckades hålla balansen riktigt bra. Fnisset strömmade ur munnen på henne och det var underbart att höra.

Tyvärr har alldeles för många bin vaknat till liv och vi har, såvitt jag vet, tre biodlingar inom en radie av en kilometer. Inte så konstigt att färgglada mössor och hallondoftande hår lockar till sig nyvakna surrare. Sonen fick till slut nog och sa med gråten i halsen att han verkligen ville gå in.

Vi kom ut igen efter maten. Hela familjen i vårvärmen. Barnen klättrade på stenar och undersökte åkern och hoppade i halvtorkade vattenpölar. Maken kollade lampor och annat på den gamla bilen som imorgon ska besiktigas så att den kan bli såld. Jag väntade på att få sätta hårklippningsapparaten i håret på sonen. Till slut var det dags och ganska snart föll tårarna på pojken. Han har alltid ogillat att bli klippt. Inte så konstigt då att han ser ut som ett vildrufs ett par gånger om året. Världens finaste vildrufs.

Maskinen klarade inte tjockleken på håret så jag fick klippa bort det mesta med saxen. Sen tog maken över och skötte maskinen för att därefter låta mig ta finliret i nacke och kring öronen med saxen. Det var en mycket nöjd och rödgråten kille som hoppade in i duschen. Ännu mer nöjd blev han när det var dags för glass, bonus för klippningen. Vad skönt att det är över.

Välkommen, härliga och efterlängtade vår! Vi njuter i stora drag av dig.

2 kommentarer:

  1. Åh, visst var det underbart väder, så konstig känsla med ljumma vindar. Hoppas denna dag blir likadan. Puss o kram

    SvaraRadera
  2. Åh, visst var det underbart väder, så konstig känsla med ljumma vindar. Hoppas denna dag blir likadan. Puss o kram

    SvaraRadera